
Mrs
Deepak Dua
Independent Film Journalist & Critic

अपने वजूद की रेसिपी तलाशती ‘मिसेज़’
करीब चार साल पहले आई राईटर-डायरेक्टर जियो बेबी की मलयालम फिल्म ‘द ग्रेट इंडियन किचन’ को खासी चर्चा, सराहना और सफलता मिली थी। उस फिल्म में शादी के बाद ढेरों अरमान लेकर आई नई बहू सिर्फ किचन तक सिमट कर रह जाती है। उसका टीचर पति स्कूल में परिवार की अवधारणा तो समझा लेता है लेकिन अपने घर में मालिक बना रहता है। बाद में यह फिल्म तमिल में भी इसी नाम से बनी थी। अब इसी फिल्म का यह हिन्दी रीमेक ‘मिसेज़’ नाम से ज़ी-5 पर आया है। मायके में डांस करने और सिखाने वाली ऋचा अब नई बहू है। उसका पति महिलाओं का डॉक्टर है। घर के काम में हाथ तो दूर, उंगली तक नहीं बंटाता। नहाने के बाद उसका अंडरवियर तक अलमारी से पत्नी निकालती है। घर लौटता है तो घुसते ही अपना बैग पत्नी को पकड़ा देता है। कसूर उसका भी नहीं है। बचपन से ही उसने अपने पिता को यही करते और मां को उनकी चाकरी करते देखा है। ऋचा भी अब इस घर में सिर्फ किचन तक सिमट कर रह गई है। लेकिन उसे तो अपने वजूद की तलाश है। कैसे कर पाएगी वह अपने अरमानों को पूरा?
Mrs
Sukanya Verma
rediff.com

A Must Watch!
Mrs succeeds in riling you up for all the right reasons. And without resorting to high-pitched drama
Few films have boiled my blood like Jeo Baby’s The Great Indian Kitchen, which documents the daily drudgery a nameless, newly-married young woman undergoes as patriarchy claims another soul. Every single day, it’s the same routine. She cooks and serves all the meals, sweeps and mops the floor, washes the utensils and the clothes in a household whose men are only too happy to thrust down their ideas of a domestic goddess and shun any external assistance – help or home appliances. What plays out is a portrait of misery in monotony, imagine a reverse Perfect Days, wherein director Wim Wenders discovers poetry in the fixed pattern of a toilet cleaner in Tokyo as he goes about his daily chores and banal schedule across a gentle, meditative rhythm.